ČESKÉ NEZÁVISLÉ DOPRAVNÍ SDRUŽENÍ
Portál redakce stránek Ústecké Tramvaje a Ústecká Městská Doprava
WWW.USTECKETRAMVAJE.COM
Ústí nad Labem

Zajímavosti z linkového vedení MHD - linky a-6, a-10, a-20

Již delší dobu pozoruji při zmínění skutečnosti, že jsem ústečák a navíc patriot ústečák, jak u většiny obyvatel této republiky na posměšné, někdy i soucitné, pohledy. "Cože z Ústí, tam to pěkně smrdí co? To musí být hrůza!", asi takhle nějak to vidí ve většině českých a moravských měst. Asi tady někde vznikla myšlenka představit Ústí nad Labem a jeho okolí z pohledu fandy VHD. Stejně jako má Liberec a Jablonec tramvajovou linku č. 11, či Ostrava linku č. 5 a cyklotramvaj, nebo nedaleké Teplice cyklobus, i Ústí disponuje (a vždy disponovalo) hned několika linkami, které stojí za svezení. Začněme letmým pohledem do historie. Již od prvopočátku provozu si tramvaj prokousávala cestu centrem města směr Bukov, Všebořice, aby na Nový rok 1912 dorazila do stanice Telnice (na úpatí Krušných hor), položenou 352 m.n.m. Tato linka, později označená číslem 1, plnila od počátku nejen obslužnou funkci přilehlých obcí, ale i funkci výletní, vzhledem k přírodní scenérii, která se v okolí Telnice nachází. Tento výlet v roce 1947 zaplatilo 30 ústečanů životem! Ale vraťme se do současnosti. Během 90. let docházelo k postupnému rušení všech linek obsluhující okolní obce okresu, kde se své úlohy ujala dopravní společnost ČSAD Bus, a.s. Jedinou světlou výjimkou se staly obce Hostovice - Milbohov - Suchá - Stebno - Podlešín - Chvalov, které začaly využívat služeb DPmUL a jeho linky č. 6. Tato linka obsluhována jediným autobusem (nově e.č. 10) je zajímavá jak projížděnou přírodou, tak i profilem tratě tj. překonáváním razantního výškového rozdílu. Linka č. 6 je pravidelná, a je v provozu po celý rok. Jinak tomu je u linky č. 10 a 20. Jedná se o linky sezónní, zřízené Magistrátem města Ústí n. L. ve spolupráci s Dopravním podnikem města, určené sportuchtivým občanům města. Jako první se realizovala linka č. 10, vedená od Divadla na točnu do Zadní Telnice, kde se nachází známý lyžařský areál, od roku 2003. Novinkou léta 2004 se stal cyklobus č. 20 (vůz e.č. 156 byl pro tyto účely speciálně upraven) a začíná , dle jízdního řádu, na zastávce Parkoviště-Centrum (prakticky u Divadla) s konečnou v Adolfově! Detailnějším popisem linek a využívaných vozů se zabývají následující odstavce
Linka č. 6
(Vít Čepický)
Linkou a-6 se můžeme svést každý den od autobusového nádraží (zastávka Divadlo). Po té linka nabírá směr Trmice (okolo Globusu), kde po překonání "nového" mostu přes Bílinu odbočuje z "klasické"  trmické trasy silnicí směr Hostovice. Po více jak půl hodině doráží, přes Stebno na nejvzdálenější cíl linky - Chvalov. Ve všední den je možno využít 9 spojů, v sobotu a neděli o jeden méně. Dlouhé měsíce zde bylo možno potkávat pouze vůz e.č. 194. Po té byl z technických důvodů vyřazen a po chvilce váhání (v podobě střídání různých vozů - nejčastěji e.č. 5) nahrazen vozem zcela novým - Irisbus Karosa B952E, e.č. 10. Redakce ÚT tomuto "výletu" neodolala a nejnovější vůz e.č. 10 ústeckého provozu zdokumentovala v akci. Na obr. 5 místostarosta Stebna pan Švarc ochotně pózuje před autobusem. Tomuto pánovi patří dík nejen za ochotu a vstřícnost, ale též za to, že se nemalou měrou o provoz linky č. 6 sám zasloužil.
Linka č. 10
(30.1.2004, Jan Maxa)
Páteční prázdninový den využilo podle očekávání mnoho mladých lidí k cestě do lyžařského střediska v Zadní Telnici. Podle odhadů je toto rekreační středisko využíváno zhruba z 80% právě Ústečany. Nemusí se jednat jen o mladé milovníky zimních sportů (přesto jsou v drtivé většině), protože Telnice se ideálně nabízí i pro turistické výlety do lesů podél cest pro nadýchání čerstvého vzduchu. Jízdní řád autobusové linky 10 určené speciálně pro spojení s tímto střediskem je proto operativně upravován a tak v pátek platil posílený sobotní provoz čítající 5 párů spojů (běžný páteční provoz je 1 pár spojů na večerní lyžování). Linka jezdí tuto zimu na Telnici poprvé a hned od začátku se těší velkému zájmu cestujících a to v takovém rozsahu, že na vybrané spoje je nutné nasazovat posilu v podobě druhého vozu. Tak se stalo i v pátek a není divu, protože sněhové podmínky jsou pro opuštění města a aktivnímu odpočinku na horách ideální. A jaké svezení se touto linkou vlastně je ? Pokusím se pro mimo ústecké popsat jak taková jízda z pohledu cestujícího, který však zná ústeckou dopravu trochu podrobněji vypadá.
Tarifní podmínky a odbavování cestujících jsou stejné jako na ostatních linkách MHD. Svezení desítkou se přesto výrazně odlišuje. Autobusy řady B-732 (prioritně se vypravuje ev.č. 156) čekají na cestující na pro tento účel speciálně zřízeném stanovišti zastávky Divadlo v podloubí u budovy ředitelství Policie již několik minut před odjezdem. Dříve přišlým cestujícím je vstup do autobusu umožněn a tak nevadí, že se čeká na ty další teprve přicházející a stejně tak že si každý nese rozměrné jinde překážející zavazadlo v podobě lyží a snowboardů. V čase odjezdu se vozy vydávají po Masarykově ulici přímou 30minutovou, 17 km dlouhou cestou ven z města. Jediná nácestná zastávka (Lipová) je na kraji města ve čtvrti Všebořice a jízda tak vyvolává vzpomínky na éru takzvaných rychlíkových linek, která skončila v 90letech minulého století. Postupujícími minutami se mění pohled z okna a městské prostředí špinavých a rozčvachtaných chodníků se mění v souvislou bílou čistou vrstvu. Průjezd sněhem obalenou horskou obcí Telnice připomíná život v jiném světě a zároveň též zamyšlení, neboť v úseku mezi Varvažovskými pomníky a Telnickým nádražím tratě ČD 132 se jede v souběžné trase tramvajové trati linky 1, která byla zrušena v roce 1954. Poslední stovky metrů po úzké bílé silnici skrze hustý les se již stoupá krokem a na řidičích je vidět zvýšená pozornost, protože zde již nepanují běžné podmínky a malá chyba může způsobit uvíznutí. To si narozdíl od profesionálů neuvědomují někteří řidiči IAD a tak je prakticky na denním pořádku, že cestu blokují auta jejichž uživatelé se v první řadě starají o kompletnost lyžařského vybavení v očekávání, že komunikace v extrémním horském prostředí bude vypadat jako v centru města. Například při naší cestě byl na 100m úseku k vidění v protisměru zablokovaný tranzit, druhý byl odtahován a osobní automobil jehož řidič se do poslední chvíle snažil nezatěžovat se nasazováním sněhových řetězů. Cesta končí na točně pár metrů od prvních vleků a sjezdovek. Zde pak pro návštěvníky střediska začínají hodiny aktivního pohybu protože areál Zadní Telnice nabízí dost možností pro milovníky zimních sportů jak podle věku tak i náročnosti sjezdovek. V odpoledních hodinách je pak autobusy opět svezou zpět do Ústí nad Labem. Od úterý až do soboty si přijdou na své i příznivci večerního lyžování na osvětlené sjezdovce a poslední autobus je odveze až po osmé hodině.
Provoz linky zajištěn prostřednictvím spolupráce DPmÚ, magistrátu města Ústí a lyžařského střediska Zadní Telnice. Do spodní části Telnice vede též linka ČSAD Bus, která zde i ve výše položené hraniční obci Krásný les zajišťuje dopravní obslužnost. Vzhledem k účelovosti linky 10 a k praktické absenci nácestných zastávek však nedochází ke konkurování dopravců a obě linky nabízejí cestujícím odlišné služby. Stejně tak ani v samotné síti MHD není linka využívána pro vnitřní cestování po městě. Linka má význam má opravdu jenom v případě příznivých sněhových podmínek a ty byly v průběhu její existence velice proměnlivé. Od špatných až po ty ideální. Když je sněhu dost, tak největším problémem pro řidiče linky jsou neukáznění řidiči osobních aut, kteří parkují snad všude, bez ohledu na zákaz. Proplétat se mezi bariérami sněhu a zaparkovanými auty je opravdu těžký oříšek. Zájem veřejnosti o její provoz byl dosud veliký, pouze o večerní lyžování byl malý zájem. Linka bude končit 31.3.2004, kdy končí platnost její licence. O jejím provozu v příští zimě ještě rozhodnuto není, nic v tom ale v případě zájmu a dohody zřejmě bránit nebude. Premiéra zimní linky 10 se v této sezóně (jak se zdá ještě zdaleka neskončila) i přes trochu rozpačitý začátek způsobený nepříznivým počasím vydařila. Spokojené ohlasy sportuchtivé veřejnosti těší všechny pracovníky Dopravního podniku města Ústí nad Labem a.s.
Linka č. 10
(září 2004, Vít Čepický)
Léto se nám blíží ke konci, ale teploty ne a ne klesnout do přijatelných hodnot. Proto jsme se Vás rozhodli zchladit alespoň vzpomínkou na zimu, tedy spíše na linku (přece jen jsme stránky dopravní), která se s ní neodmyslitelně pojí- vzpomeňme si na linku číslo deset. Tuto zimu, díky značné iniciativě magistrátu, ale i díky poptávce veřejnosti, byla zřízena první ryze turistická linka DPmÚL, přepravující lyžaře z Ústí nad Labem (Divadlo) do lyžařského střediska Zadní Telnice se zastávkou ve Všebořicích (Lipová). Není bez zajímavosti, že po této trase, byť jen do dolní Telnice, dříve jezdila tramvaj. Tarif byl (ke značné spokojenosti cestujících) stejný, jako v běľném provozu MHD, čímž DP odlákal značné množství cestujících ze skibusů ČSAD bus. Linka byla provozována samozřejmě jen v případě příznivých sněhových podmínek, dopravce včas informoval o provozu linky jak na stránkách internetu, tak přímo na výchozí zastávce či na telefonní infolince. Čtyři denní spoje doplňoval dokonce i jeden večerní, který dopravoval zájemce (a že jich bylo mnoho) na večerní lyžování. Na lince se objevovaly Karosy B732, nejčastěji pak ev. č. 156 a 159.
Dopravní zajímavosti z linky:
Mezi nejzajímavější dny provozu patřil víkend, který přišel po několika sněhových přeháňkách, během kterých napadlo poměrně značné množství sněhu. Sluníčko a teploty pod bodem mrazu přímo vyzývaly k využití linky, a tak byla linka již od prvního spoje silně vytížena. Již druhý spoj proto musel být posílen, a tak měl každý zájemce o dopravu jedinečnou možnost shlédnout na lince naráz dva vozy (156 a 159), které se celou cestu navzájem doháněly. Dalším zajímavým zážitkem byla bezesporu jízda na noční lyžování. Autobus uháněl tmou a řidič velice citlivě zhasl osvětlení interiéru, čímž nejen že si zlepšil vlastní výhled, ale také ve voze navodil opravdu příjemnou atmosféru. Když autobus opustil u Carrefouru Ústí, cestující se v teple vozu jakoby ztišili, pozorovali malebnou zimní krajinu zahalenou tmou a poslouchali monotónní zvuk motoru. Autobus tiše minul odbočku do Chlumce a po padesáti letech byl prvním prostředkem ústecké MHD, který se vydal směrem na Varvažov. Po chvilce jízdy se už odbočovalo z hlavní silnice na Děčín směrem na Telnici. Začalo stoupání, které vydrží až do konce cesty, sněhu přibývalo. A to už jsme za sebou měli téměř půl hodiny cesty. Pak přichází konec Varvažova, přejezd v Telnici (v těsné blízkosti bývalé konečné tramvají), křižovatka nad tratí. Autobus supí, citelně zpomalil. Okolo silnice rostou sněhové bariéry a svítí okna místních obyvatel. Nakonec vůz mine ceduli konec Telnice a pokračuje odteď již stále lesem. Přichází poslední, ale zároveň nejdramatičtější úsek cesty. Na točně ČSAD "Odbočka Krásný Les" se autobus vydává na cestu v zimě udržovanou pouze pluhováním. Kde přes den překážela auta nezodpovědných majitelů nyní jen tiše spočívá sníh na silnici. Kola sem tam podklouznou, ale řidič je mistr svého povolání a bez větších problémů vyjíždí i serpentiny na úpatí zalesněného kopce. Poslední zatáčka a vůz opět vjíždí do obce Telnice. Cestující se probouzí, pobírají svou lyžařskou výstroj a vystupují za autobusu. Řidič vypíná motor, zhasíná světla a je moc rád, že se během nočního lyžování svých cestujících může v klidu natáhnout... Co napsat závěrem? Už aby byla zima, zima plná sněhu. Do té doby nám nezbývá než čekat, nebo se svézt linkou 20 podobného charakteru, cyklobusem.
Linka č. 20
(Vít Čepický)
Linka a-20 je linkou sezónní a pojatá jako cyklobus. K tomuto účelu byl za nemalé (leč účelně vynaložené) prostředky v roce 2004 upraven vůz Karosa B732.20 e.č.156. Linka je v provozu od 24. července 2004 a je určena zejména pro cyklisty, kteří chtějí využít cyklistickou stezku, tzv. Krušnohorskou magistrálu, na hranicích s Německem (Saskem). Tuto linku je možno využít pouze o víkendech! 31. července 2004 redakce ÚT opět nezaváhala a dokumentovala! Mimochodem, jak se vám líbí nátěr vozu 156. Dle redakce ÚT je tento nátěr vozů v Ústí zatím bezkonkurenčně nejzdařilejší. Další poznatky přineseme v rámci vyhodnocení provozu linky po ukončení cyklistické sezóny.
::Úvod ::Redakce ::Kontakt